SAS Cargo fik lasten hjem på hhx

Kan gymnasiestuderende lære en verdensomspændende virksomhed noget nyt? SAS Cargos strategiske markedschef Michael Giese er ikke i tvivl. Svaret er et klart ja!

To klasser i faget Afsætning fremlagde i handelsgymnasiets auditorium deres analyser af SAS Cargo, som et led i en målrettet strategi for partnerskaber mellem gymnasium og erhvervsliv. Begge parter fik stort udbytte af arrangementet.

- ’Opgaver med rod i den virkelige verden er nødvendig, når vi skal ruste vores studerende til deres fremtidige karrierer og studier. Og det er ikke kun til de unges fordel. De virksomheder vi samarbejder med, får også valuta retur, når vores studerende udfordrer dem med analyser og et blik ude fra den blinde vinkel, på virksomhedens udfordringer. På Køge Handelsskole arbejder alle uddannelserne på at være videncenter for erhvervslivet og her på skolens handelsgymnasium arbejder vi derfor målrettet med partnerskabsaftaler, ’ pointerer Allan Bjeld, underviser i faget Afsætning på Køge Handelsgymnasium.

Analyse ud af boksen
Markedschef Michael Giese er ikke i tvivl om, hvor hans virksomhed drager fordel af sparringen med handelsgymnasiets studerende: - ’Det er givtigt for os at få fingeren på pulsen ude blandt vores kommende medarbejdere samt høre, hvad der rører sig teoretisk på uddannelserne. De grupper der analyserede vores virksomhedsposition her på Køge Handelsgymnasium havde nogle friske bud på hvordan, vi kan skærpe os endnu mere. På baggrund af, at de havde få timer til forberedelse, er jeg meget positivt overrasket over de mange blinde vinkler, som nogle af grupperne havde afdækket – de havde tydeligvis tænkt ud af boksen og videre end opgavens rammer havde sat. Derudover er der jo en potentiel langsigtet rekruttering i forløbet, idet de unge gør sig tanker om vores virksomhed og branche, når vi er på besøg’, sagde Michael Giese efter mødet med de godt 60 Afsætningsstuderende på hhx.

Praksis får tiøren til at falde
Caroline Christensen, Christina Birkedal og Camilla Bendstrup fra 3c leverede en af konkurrentanalyserne af SAS Cargo og kan se en række fordele ved at sparre med virkelighedens virksomheder: -’ Når vi laver en analyse af et rigtigt marked, for en af virkelighedens store spillere på det marked, så forstår man lige pludselig hvorfor, vi lærer den teori, som vi lærer. Det er lige pludselig sjovere at lave en opgave, når man ved, at der er en chef fra virkelighedens marked, der lytter til en. Og så er det sjovt at fremlægge i et rigtigt auditorium, som minder om dem der er på fx CBS, hvor jeg skal læse videre, ’ forklarer Caroline Christensen. Hendes klassekammerater supplerer: - ’Vi kunne godt tænke os flere parløb med rigtige firmaer – gerne innovative forretningssucceser og gazelle-virksomheder, men de rigtigt store som fx Mærsk, Novo og SAS er også spændende, ’ siger Christina Birkedal og Camilla Bendstrup.

Afsætning er mere end marketing
Slutteligt uddyber Salah-Edine Chitoui, der underviser 2c i Afsætning, at faget dækker over mere end markedsføring: -’ Afsætning er et fag, der favner alle aspekter af at forstå og analysere markeder i flere optikker.’

Vi indsamler statistik ved hjælp af cookies

Vi begynder dog først, når du har accepteret brugen af cookies, og vi bruger også en cookie til at huske dit svar. Nej, tak!

Læs mere om vores brug af cookies.