Min tid på Køge Handelsgymnasium
Set i bagspejlet - Trine Jacobsen fortæller
Jeg startede på Køge Handelsgymnasium i 2011 på linjen afsætning/spansk. Jeg var 18 år og havde lige fået mit kørekort og bil, og jeg kan huske, det var en fed følelse ikke at skulle tage bussen til skole ligesom de andre fra min klasse. Efter 9. klasse vidste jeg overhovedet ikke, hvad jeg ville eller hvilken retning jeg skulle gå i. Jeg vidste ikke hvad jeg havde lyst til. Så jeg tog et år i 10. klasse for at blive klogere på mig selv. Det år gik alt for hurtigt, og skolemæssigt fik jeg nu ikke særlig meget ud af det. Det var for mig mere et fjolleår. Da 10. klasse sluttede vidste jeg stadig ikke helt hvad jeg skulle, så jeg startede på CPH West i Ishøj, hvor jeg tog grundforløbet i iværksætteri, som tog et år. Bagefter stod jeg igen som et stort spørgsmålstegn, jeg anede virkelig ikke i hvilken retning jeg skulle gå, og tror egentligt også det havde noget at gøre med, at jeg var en smule bange for at tage en beslutning. Tvivlen var der faktisk også, da jeg endelig startede på Køge Handelsgymnasium. Jeg havde dog en idé om hvilke fag, jeg fandt interessant, for jeg havde været derude til et foredrag, da jeg gik i 10. klasse.
Jeg mødte altså op på den første skoledag helt uden forventninger, men samtidig spændt. Jeg kan huske, jeg havde en masse følelser inden i min krop - glæde, ubeslutsomhed, forvirring. Men de forsvandt hurtigt, da jeg kom ind i min klasse, for jeg syntes, det var en super god klasse.
Skolegangen på Køge Handelsskole første år
Jeg må nok hellere være ærlig og fortælle, at jeg aldrig har betragtet mig selv som en af de kloge og bedste i en klasse. Jeg gik faktisk rundt i mange år og troede at jeg var ordblind, fordi jeg havde svært ved at stave. Læsning var intet problem. Har aldrig rigtigt været genert, nok bare mere usikker på mig selv, og gav helt sikkert op for hurtigt. Det ved jeg den dag i dag. Jeg tror desværre, der er mange unge, der giver op for hurtigt, og ikke giver den tid, det tager at lære. Man kan ikke forvente, at man er god til det hele med det samme, og nogle har bare nemmere ved f.eks. matematik end andre.
Mit første år på Køge Handelsgymnasium husker jeg som lidt turbulent, dels fordi jeg måske stadig var usikker på, hvad jeg ville, og dels fordi jeg til tider ikke var moden nok. Det første år lavede jeg stort set ikke lektier og havde rigtig meget fravær. Det havde intet med skolen at gøre, for jeg kunne godt lide at være der. Lærerne var super gode til at undervise og inspirere. Jeg kommer fra en god familie, og hvis mine forældre havde vist jeg pjækket så meget, og at jeg kun lige med nød og næppe gik videre til 2. år, havde de nok også sagt noget til mig, hjulpet mig og fortalt mig, hvor vigtigt det er med uddannelse. Men jeg var 18 år og myndig, så intet gik videre til dem. Første år gik rigtigt hurtigt set i bagspejlet, og den dag i dag fortryder jeg virkelig, at jeg ikke selv gjorde mere for at følge med og få gode karakterer.
Inspirerende andet år
Efter en dejlig lang sommerferie startede skolen igen, nu på 2. år. Jeg husker i sær en episode i spansk der gjorde stort indtryk på mig. Jeg havde David (red: Groth) i spansk, ham har jeg altid godt kunne lide. Altid i godt humør, smilende og glad, men også en lærer, der var meget seriøs og engageret i sin undervisning. Tydeligt at han havde passion for det spanke sprog, som han mestrer til perfektion.
Temaet var gadebørn, fattige mennesker og bander i Spanien og Mexico. Fedt emne, der fangede mig med det samme. Vi læste en masse tekster højt i klassen, det var ikke altid det fedeste … nok fordi jeg ikke selv mente jeg var så god til udtalelsen på spank. Alle der har haft, eller har David kender hans ivrige måde for at få udtalelse perfekt. Hvis der er et ord, man ikke kan udtale ordenligt, får man ikke bare lov at læse videre, han stopper dig og gentager ordet igen og igen, og igen indtil du siger det rigtigt, og han gør det endda også i stavelser … tra-ba-jo. Det har hjulpet mig utroligt meget, at han altid har taget sig den tid, det tog at hjælpe hver enkelt elev.
En dag havde jeg skulle læse noget højt, som der bare var gået helt skævt, og jeg blev egentligt ret ked af det, jeg ved ikke helt hvorfor, måske jeg havde en dårlig dag. Da vi bagefter skulle lave opgaver, kom David ned til mig, og gav mig undervisning i udtalelse og forklarede mig en masse grammatik. Han fortalte også, at jeg sagtens kunne, og vi talte om alle de fattige mennesker, der ikke havde mulighed for at tage en uddannelse, og hvilket liv de havde. Og her sagde han en sætning som jeg efterfølgende har tænkt rigtig meget over, jeg er ikke engang selv sikker på han kan huske det, men den sætning gjorde stort indtryk på mig og var med til at jeg ændrede adfærd. Jeg begyndte at lave lektier, stoppede (næsten) med at pjække og tog mig generelt mere sammen. Han sagde: ”Alle har mulighed for at blive hvad de gerne vil, og at det handler om at øve sig og gå i dybden og ikke bare springe over gærdet er lavest. At jeg havde det samme hoved som alle de andre i min klasse, det handlede bare om at udnytte det.”
Det, han sagde, vidste jeg jo godt i forvejen, men alligevel gjorde det øjeblik et virkelig stort indtryk på mig!
En anden lærer, der har inspireret mig i så høj grad, at jeg faktisk har valgt en uddannelse inden for hendes fag er Mette Ploug, som underviste i afsætning. Jeg fik hende først som lærer på andet år, og jeg fandt hende utrolig spændende at høre på. Jeg vil faktisk sige, at jeg sugede alt hun sagde til mig. Jeg elskede f.eks. når hun brugte eksempler fra sine tidligere erfaringer og fik det koblet på teorien. Teorien på andet år, var jeg ikke så god til, i hvert fald ikke i starten af året, men sidst på året efter min snak med David, oplevede jeg at jeg kom rigtig godt efter det. Og det kunne også ses på mine karakterer.
Jeg tror slet ikke, at Mette ved hvor stor indflydelse, hun har haft på mig, og efterfølgende har jeg da tænkt over om jeg skulle skrive til hende, men så er jeg kommet fra det igen. Måske fordi jeg ikke vidste, om kunne huske mig. Selvom jeg syntes hendes fag var utroligt spændende, holdt det mig ikke tilbage fra at begynde at snakke imellem de små pause f.eks. hvis vi skulle slå op i bogen, eller hun skulle tegne en model på tavlen. Hun tog mig faktisk også engang i snyd. Jeg havde afleveret en andens opgave og kun rettet meget lidt i den. Og selvfølgelig opdagede hun det. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg regnede med. Hun tog mig med uden for døren, diskret selvfølgelig. Og der konfronterede hun mig det, jeg løj selvfølgelig og sagde, at det kunne jeg ikke forstå og kom med alle mulige løgne i øst og vest, som modsagde hinanden totalt. Det var vildt pinligt husker jeg, og jeg følte mig så flov overfor Mette. Men jeg holdte fast i mine løgne, hvilket var totalt dumt, og det endte til sidst med, at jeg tog mine ting og skred. Jeg var ked af det bagefter, fordi jeg vidste, hun bare ville hjælpe mig, for hun havde spurgt hvorfor jeg snyd, om jeg havde problemer, stresset hverdag eller om jeg bare var doven.
Dagen efter skulle jeg have Mette fra morgenstunden, og da jeg kom ind i klassen, stod hun og smilede, kiggede mig i øjnene og sagde godmorgen. Hun kunne godt se på mig, at jeg var blevet ked af det og flov, og at jeg havde fået min læresteg. Og jeg var taknemlig, for hun ikke bragte det på banen igen.
Tredje år og derefter
Tredje år var for mig et rigtig godt år, jeg forbedret mine karakterer betydeligt og udviklede mig i den grad fagligt, fik min hue og et okay gennemsnit - det var i hvert faldt højt nok til at kunne søge videre på nye uddannelser.
Hvis jeg kunne have gjort det om igen, vil jeg have gjort det så meget bedre. Det er så vigtigt, at få de højeste karakter, du kan, så du kan komme ind på hvilken som helst uddannelse, du vil. Det kan være du måske ikke har de store ambitioner for dig selv lige nu, og er tilfreds med et lavt gennemsnit. Men den dag du finder ud af, hvad du gerne vil uddanne dig som og ikke har et højt nok snit, kan det ødelægge dine drømme. Lige meget hvad du gerne vil uddanne dig videre til, så er det altid rart med et højt snit, så alle muligheder er åbne for dig.
Mette var for mig en virkelig inspirerende og spændende lærer. I dag er jeg næsten færdig med uddannelsen som markedsføringsøkonom som startede jeg på lige efter studentereksamen. Jeg tager min uddannelse på CPH Business i Lyngby, og har boet i København siden huen kom på i 2013. Jeg er i dag i praktik hos en virksomhed, der hedder Sendentanke.dk hvor jeg sidder og arbejder med online marketing. Her er der arbejdsopgaver, som jeg aldrig troede, jeg skulle arbejde med, da jeg startede på Køge Handelsgymnasium. Min ungdomsuddannelse her har virkeligt klædt mig godt på til at tage en videregående uddannelse, og jeg har fået en masse ud af min tid der f.eks:
• Har jeg fået forståelse for andre kulturer
• Har fået tværkulturelle kompetencer
• Styrket mine sprog kunstskaber
• Fået evnen til at arbejde i teams
• Masser af gode og spændende oplevelser
• Lært at sætte regnskaber op
• Tænke på en ny måde
• Har fået forståelse for psykologi
• Blevet betydeligt bedre til matematik
• Har fået en bedre forståelse af verdens billedet
Alt sammen lærdom, der har gjort det muligt for mig at tage en videregående uddannelse. Jeg ville ikke have været mine år på Køge Handelsskole foruden.
sendentanke.dk
Trine Jacobsen