Operation skolebod



Studerende står for undervisningen

På Ellemarkskolen er der tradition for, at 7. klasse driver en skolebod for at samle penge til lejrskole. I år der skruet op på forberedelserne, så eleverne kan blive gode købmænd. Programmet har budt på besøg og undervisning i iværksætteri udenfor skolen.

Med den nye skolereform i folkeskolen udfordres lærerne til at finde alternative skoleveje, og det lægger i høj grad op til at søge samarbejder med virksomheder og uddannelsesinstitutioner.
”På Ellemarksskolen har vi søgt og fået midler fra Det Lokale Beskæftigelsesråd (LBR) for at lave mere virkelighedsnær undervisning,” fortæller Henrik Larsen, som underviser på Ellemarkskolen.
”Virkelighedsnær ”UEA-undervisning” er med den nye skolereform blevet til det timeløse fag ”uddannelse og job”, som skal rummes i den enkelte klasses undervisning.  Med midlerne fra Det Lokale Beskæftigelsesråd har det for os udløst unikke muligheder, hvor vi kan sætte ekstra ressourcer og forsøge at skabe og udvikle en model for faget, som kan bruges på Ellemarkskolen, og som på sigt kan udbredes til andre. Vi har for skoleåret 2014/2015 søsat fire konkrete projekter, herunder et forløb for 7.klasse, hvor vi kobler virksomheder i teori og praksis med skoleboden, som er et fast element for eleverne på 7. årgang,” fortæller Henrik Larsen.

”Vi har i alle vores projekter valgt at køre to underliggende tråde, nemlig ønsket om køre samarbejder med andre aktører, for at vores elever fornemmer virkelighedens arbejdsmarked samt have ung-til-ung kontakt for at skabe gode rollemodeller for vores elever,” siger Henrik Larsen.
”Vi har som optakt til skolebod i uge 12 besøgt små virksomheder – nemlig Sandwichcaféen og Kaffe Kælderen i Køge – som eksempler på iværksættere. Og vores elever har modtaget undervisning på Køge Erhvervsservice, Slagteriskolen og Køge Handelsgymnasium. Det har været en stor oplevelse at komme indenfor så mange forskellige steder, og vi er meget glade for al den tid, som alle vi mødte, afså til os,” siger Henrik Larsen.

Voksne ingen adgang
”For uden alle besøg i virksomheder og Køge Erhvervsservice, som normalt hjælper voksne iværksættere, så fik vi også givet vores elever en hel dag med ung-til-ung-undervisning. Køge Handelsgymnasiums uddannelsesleder Palle Birch henviste os til tre studerende på Køge Handelsgymnasiums innovationsretning. Tobias Thomas, Daniel Johannes Friis og Daniel Gutfeld fra 3m havde til dagen sammenskruet et forløb, som de selv gennemførte med vores elever,” fortæller Henrik Larsen.
”Trekløveret underviste vores økonomi, drift og markedsføring, som vores elever kan anvende direkte i forhold til deres skolebod i uge 12. Det bliver spændende at følge vores elever og se hvordan de har taget forberedelsesugen med i bagagen til, når skoleboden skal realiseres. 

På Køge Handelsgymnasium er Palle Birch ser gode perspektiver i at indgå alle slags samarbejder af hensynet til de studerende: ”Jeg synes, det er vigtigt, at vores unge får afprøvet og efterprøvet deres viden. Der er stor lærdom i at formidle det stof, man til daglig arbejder med i undervisningen. Det bundfælder sig bedre og bliver til egentlige kompetencer i den proces. Samtidig er det jo oplagt for grundskolerne at opsøge ungdomsuddannelserne ud over de normale introduktion- og brobygningsforløb. Her har Ellemarkskolens elever fået et indtryk af, hvad man som studerende på et handelsgymnasium arbejder med.”
 

Vi indsamler statistik ved hjælp af cookies

Vi begynder dog først, når du har accepteret brugen af cookies, og vi bruger også en cookie til at huske dit svar. Nej, tak!

Læs mere om vores brug af cookies.