Et Campus Køge for unge
Innovation med udgangspunkt i målgruppen
Hvad skal der til for at binde de unge sammen i Campus Køge? Emnet var under behandling, da Køge Handelsgymnasiums to 2. års klasser på innovationsretningen havde Innovation Camp i uge 11.
Innovation Camp er en tilbagevendende camp for 2. års elever på Køge Handelsgymnasium. I år var det underviserne Sertan Yucel, Michael Laugesen, Jette Knudsen og Astrid Underbjergs tur til at føre 2l og 2m gennem fire dages program med at udvikle bud på, hvordan Campus Køge skal blive et attraktivt uddannelsessted for unge uddannelsessøgende.
”Formålet med campen er, at vores studerende gennem de innovative værktøjer og teori, de får på deres uddannelse, får anvendt dem i praksis på en given problemstilling,” fortæller underviser Michael Laugesen.
”I år har opskriften været et indledningsvist oplæg om Campus Køge ved den nyudnævnte centerchef på Kursuscenteret på Køge Handelsskole, Allan Corfitsen, som indtil fornylig var koordinator for Campus Køge,” fortæller Michael Laugesen.
”Efterfølgende sendte vi alle de studerende en tur i sanserummet – et rum fyldt af billeder og indtryk. Her kunne de studerende lade deres tanker flyve som optakt til udviklingsarbejdet. De arbejdede på deres projekter frem til torsdag eftermiddag, hvor en prækvalifikation fandt sted. Her blev de tre bedste grupper fundet til fredagens finale. Frem til dette tidspunkt havde de studerende afholdt løbende evaluerings- og opfølgningsmøder med underviserne, for at sikre fremdrift, progression og læring i arbejdet,” fortæller Michael Laugesen.
Test de realiserbare ideer
” De studerende havde taget arbejdet med at binde Campus Køge sammen i mangfoldige retninger. De kom på forskellige former for kulturhuse med alle mulige aktiviteter, studenterklubber, parkeringskældre, cykeludlån, grønne parker med mulighed for afslapning og aktivitet, cafeer, en app, et campusblad og meget mere. De er blevet optændt af at tænke visioner for Campus Køges fremtid,” siger Michael Laugesen.
”Fredag kl. 10 fandt den store finale sted foran begge klasser og et dommerpanel med deltagelse af arbejdsmarkedschef Bjarne Andersen fra Køge Kommune, Allan Corfitsen og Køge Handelsskoles direktør Tim Christensen. De tre grupper, der var sluppet gennem nåleøjet, præsenterede deres forslag. Julie Türkkaya (2m), Elias Bagger Sode (2l), Frederik Vilumsen (2l) og Mads Husum (2m) havde Campus Køge app, der samlede alt, der er værd at vide i Campus – trafik, skema, menu i cafe, kalender samt mulighed for at danne aktiviteter på tværs af institutionerne. Kasper Krüth Larsen (2l), Ian Alexander Gade (2l), Katrine Rømer (2m) og Frederikke Nielsen (2m) havde kig på mellemrummene mellem institutionerne, som de gerne så anlagt som grønne områder med cafe, som skulle rumme plads til sociale sammenkomster og faglig sparring på tværs af uddannelser. Sidste gruppe, Julie Rohard (2m), Emilie Steinmann Christiansen (2l), Johan B. Nielsen (2l) og Hannibal Sø (2m) ønskede et tværgående Campus blad – en fysisk avis med redaktionsmedlemmer fra alle institutionerne i Campus Køge,” fortæller Michael Laugesen.
”Dommerne voterede i hemmelighed, inden Bjarne Andersen lod dagens vinder annoncere. Til at begynde med, lod han klasserne vide, havde hver dommer sin favorit, så alle grupper havde været nummer et. Men i sidste ende blev det gruppen bag Campus Køge appen, der løb med sejren,” sagde Michael Laugesen og tilføjer: ”Men i sidste ende vandt alle grupperne alligevel – for Bjarne Andersen indbød finalegrupperne til at mødes med den nye Campus koordinator, der tiltræder 1. juni for at se hvor langt de tre ideer kan komme på virkeligheden.”