Garanti for gåsehud

Følelser + fede oplevelser = god markedsføring

I et samarbejde med HB Køge fik de to 3. års klasser på Køge Handelsgymnasiums innovationsretning valuta for pengene, da da på to dage fik lov til at udvikle koncepter for at gøre HB Køge og Køges fremtidige sports- og eventmekka Køge Park til succeser. 

”Udviklingen af Køge dundrer derud af – fx med Køge Kyst, Køge Havn, Universitetssygehuset Køge, hurtigbanen og lokaliteten for Køge Handelsgymnasiums placering Campus Køge. Virksomheder kommer til – men Køge skal ikke blot være interessant for erhvervsliv – der skal også nye tilflyttere til Køge Kommune. For at byen og kommunen skal være attraktiv for nuværende og kommende borgere, skal der være et løft til breddeidrætten i Køge og mulighed for at lave forskellige arrangementer og events som målet er med Køge Park.  Køges sportsklubber behøver ikke længere at drømme om bedre faciliteter, for realiseringen af Køge Park rykker tættere på,” sagde administrerende direktør Peter Frank, da han åbnede op for innovationsprojektet for de studerende i 3l og 3m på Køge Handelsgymnasium tirsdag den 17. marts. Projektet er skabt i samarbejde mellem HB Køge og en blandet skare fra Køge Handelsskole – nemlig klassernes undervisere Michael Laugesen og Rolf Højmark, projektleder Charlotte Due fra Kursuscenteret samt Peter Utke og Louise Lund Schmedes fra skolens kommunikationsafdeling.



Til at kickstarte projektet gav HB Køge cheftræner Henrik Pedersen et inspirerende foredrag, som fik de unge op af stolene. Henrik Pedersen har selv en fortid i Red Bull-koncernen, og den tid har formet hans syn på samspil mellem fodbold og marketing. Hans budskab var klart: Fodbold er marketing – og marketing er fodbold.  Det handler om at skabe mere værdi for hinanden. Det konkrete spørgsmål han på vegne af klubben stillede de studerende hed: ”Hvordan får vi følelserne i spil omkring klubben nu – og på sigt når Køge Park bliver hjemmebane for Køges sportsklubber?”

Med bolden velplaceret på de unges banehalvdel, opfordrede klassernes undervisere Michael Laugesen og Rolf Højmark de studerende til at lægge hovederne i blød i grupper. En tur i sanserummet skulle løsne op på de unges tanker, inden de greb til de innovative værktøjer for at sikre HB Køge succes med liv på og omkring fodboldstadion.

Løft fokus fra bolden
Grupperne arbejdede med opgaven og så på forskellige parametre og forhold. Begreber så som fankultur, fællesskabsfølelse, ejerskab og tilhørsforhold, idrætsby, eventkultur og samarbejde på tværs af kommunen var oppe og vende i gruppernes projektarbejde.

Skarpt kl. 12 onsdag skulle alle hold på to minutters pitch overbevise to dommerpaneler om deres vej gennem nåleøjet til den store finale. Peter Frank frankeret af Michael Laugesen på det ene hold, og HB Køges marketingschef Jesper Lenskjold og Rolf Højmark på det andet hold valgte tre finalistgrupper – nemlig Camilla Sørensen, Ann-Sophie Petersen og Marianne Sørensen fra 3l, som fremlagde ideen om at lade HB Køge svøbe sig i amerikanske traditioner, hvor publikum aktiveres og delagtiggøres i løbet af kampen på storskærm og med konkurrencer. Thea Lysgaard Olsen, Christina Jensen og Theresa Roesdal fra 3m præsenterede en aktivitetskalender, der rakte ud over sporten, mens Tobias Thomas, Daniel Friis, Frederik Bøgeskov og Tobias Schicki Pedersen fra 3 ønskede at bibringe en skarpere, yngre og mere action-præget profil på HB Køge tv-kanal på YouTube. 

Dommerne ved den store finale var et blandet felt med forskellige optikker på udfordringen og dens løsning. Fra handelsgymnasiet sad underviserne Michael Laugesen og Rolf Højmark med, og de havde inviteret uddannelseschef Palle Birch med. Fra Køge Kommune deltog marketingschef Birgitte Sellebjerg og lokalpolitiker Thomas Kielgast, som til daglig er medlem af Børneudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget. HB Køge var repræsenteret ved Peter Frank, Jesper Lenskjold og Henrik Pedersen, og de havde inviteret en special guest nemlig skuespiller og komiker Andreas Bo.

 

Dommernes votering var hård kost, for alle grupperne var kommet med ideer, der tiltalte dommerne på forskellig vis. Men i sportens verden skal en nummer et udpeges, og trods alle tre grupper havde vundet dommernes hjerter, endte de med at kåre drengeholdet som dagens vindere. De vandt for at sætte fokus på følelser gennem minder og levende billeder – og særligt fordi ideen var nem at udføre, blev holdet straks inviteret ind til at sætte projektet i gang. Tobias Thomas, Daniel Friis, Frederik Bøgeskov og Tobias Schicki Pedersen kvitterede med et ja. De to øvrige grupper fik til gengæld lovning på, at HB Køge ville rejse midler, så de kunne få lov til at prøve deres ideer af i praksis for klubben i løbet af foråret. Stemningen var høj, og som tak for alle holds gode ideer og alle omkring projektets engagement uddelte HB Køge sæsonkort til klubbens kampe i foråret. 


 

Vi indsamler statistik ved hjælp af cookies

Vi begynder dog først, når du har accepteret brugen af cookies, og vi bruger også en cookie til at huske dit svar. Nej, tak!

Læs mere om vores brug af cookies.