En verden i møbler

Tværfaglig erhvervscase om IDEmøbler i Køge

 

På Merkantil HG ungdom på Køge Handelsskole har 1. års eleverne i en hel uge lavet erhvervscase med udgangspunkt i IDEmøbler i Køge. Alle grundfag udgjorde basen for ugens arbejde, som skulle kanaliseres ud i en avis til slut.

På Merkantil HG ungdom arbejder eleverne på andet år normalt med projektformen Erhvervscase. I år forsøger underviserne Gitte Dyrløv, Behcet Polat, Carsten Jensen og Annette Jønsson at introducere fænomenet til de nye elever på første år. ”Det giver god mening at lade dem komme i gang med det tidligere,” siger Gitte Dyrløv. ”Eleverne kommer hurtigere i gang med at møde virksomheder og opleve forskellige jobfunktioner, de meget vel selv kommer til at varetage efter endt grunduddannelse. Vi er altid på udkig efter nye samarbejder med virksomheder til at mødes med vores elever om jobfunktioner og brancher, og det åbner deres øjne for mulige karriereveje. Og når grunduddannelsen er i hus efter to år, så er det typisk også de fra undervisningen velkendte virksomheder, som vores elever ønsker at tage deres hovedforløb hos,” siger Gitte Dyrløv. ”Den erhvervscase, som vores elever har arbejdet med i en uge, kredsede om IDEmøbler i Køge. Butikschef Henrik Hansen og IDEmøbler lagde helt konkret hus til – og bød eleverne indenfor ad to omgange. Han fortalte blandt andet om IDEmøblers historie, udvikling fra frivillig kæde til egentlig kæde, kædebindinger, koncept, politikker og strategier i forbindelse med krisen. Han fortalte også eleverne, at han selv gik efter at være butikschef i IDEmøbler, inden han fyldte 30 år – og det var lykkedes for ham,” fortæller Behcet Polat. ”Generelt er der gode karrieremuligheder for vores elever i fx detail – de store kæder fx møbelhuse og dagligvarebutikker, der kan man jo begynde helt fra bunden og arbejde sig op til en lederposition – og her findes mange unge ledere, så Henrik Hansen er ikke et særsyn,” supplerer Carsten Jensen.

Avis for IDEmøbler
”Ud over Henrik Hansens oplæg havde vores elever muligheder for at gå på opdagelse i IDEmøbler – tage billeder, videoer og samle viden og informationer til at arbejde videre med erhvervscasen hjemme på skolen,” fortæller Annette Jønsson. ”Den konkrete opgave lød på, at eleverne skulle lave en avis for IDEmøbler. De havde 10-14 sider at boltre sig på. Og fagene, som skulle agere optikker på IDEmøbler, var uddannelsens grundfag it, salg & service, samfundsfag, dansk og engelsk. Ud over en avis med artikler, brevkasse og reklamer – alt skruet sammen af eleverne – skulle avisen også rumme en virksomhedsbeskrivelse med en redegørelse for butikkens idegrundlag, virksomhedsidé, mål og politikker,” fortæller Annette Jønsson. ”De skulle lave en Maslows behovspyramide for IDEmøbler, lave en analyse af avisens målgruppe og reklamerne skulle være udviklet på baggrund af AIDA-modellen – det vil sige, at reklamerne tydeligt skulle afspejle modellens dele: Attention, Interest, Desire og Action,” fortæller Gitte Dyrløv. ”På avisens indholdsside skulle eleverne skrive tre artikler om relevante aktiviteter for IDEmøbler. En af de tre artikler skulle være på engelsk. Eleverne skrev fx artikler om bestemte møbelserier, og om designerne bag møblerne. Eleverne skulle som minimum skrive en artikel om kundebetjening i IDEmøbler og en samfundsrelevant artikel. Her havde eleverne fx fokus på miljøhensyn hos IDEmøbler, om korrekt behandling af træet under produktion, om IDEmøblers bevidste fravalg af sundhedsskadelige overfladebehandlinger og om IDEmøblers støtte af humanitære organisationer”, fortæller Carsten Jensen. ”Avisen skulle eleverne lave i programmet Publisher og den skulle rumme alle de aspekter, der kendetegner en avis fx tekst i spalter, fængende manchetter, billeder mv.,” fortæller Gitte Dyrløv. ”Når avisen var afrundet, skulle eleverne i gang med at reflektere over deres produkt. Erhvervscasens sidste opgave var at eleverne ved siden af avisen skulle vedlægge deres egen analyse af avisen, som skulle redegøre for deres overvejelser om avisens reklamer og artikler. De blev tvunget til at tænke over, hvorfor de havde valgt at gøre, som de havde gjort. Eleverne har fundet det interessant at møde virkeligheden så tidligt i grunduddannelsesforløbet. De er gået til opgaven med krum hals, og samarbejdet med IDEmøbler har ligeledes udløst en del snakke om karrieremuligheder,” fortæller Behcet Polat.

 

Vi indsamler statistik ved hjælp af cookies

Vi begynder dog først, når du har accepteret brugen af cookies, og vi bruger også en cookie til at huske dit svar. Nej, tak!

Læs mere om vores brug af cookies.