Mesterlærelæreren og hendes lærlinge

Gitte Dyrløv er i den brede køgensiske offentlighed kendt for sin blomsterbutik Flora fra Nora, som lå på Torvet. Fra 2004 har hun slået sine folder som underviser på Køge Handelsskoles merkantile afdeling. Fra 2006 har Gitte Dyrløv været tovholder på Køge Handelsskoles version af ny mesterlære.

Gitte Dyrløv er en travl kvinde. Men ser hende ofte haste rundt på de lange gange på Køge Handelsskole i et af sine mange embeders medfør. Hvis ikke hun underviser eller hjælper elever med deres mesterlære, så sørger hun for at skolen tager sig godt ud – i det daglige for skolens elever, studerende, kursister og ansatte og ved særlige lejligheder for gæster ved åbent hus arrangementer. Og det er sådan vi kender hende: Et dekorativt pust. Men i en rolig stund kan man fange hende til en snak om lige netop det, som ligger hende mest på sinde – nemlig ny mesterlære.

”Mesterlæren blev genindført i 2006. Det skete efter erhvervslivet havde lagt pres på at få den tilbage,” fortæller Gitte Dyrløv. ”Vores merkantile mesterlære henvender sig til mennesker, der gerne vil arbejde inden for salg, handel og service. Det fælles for vores elever i mesterlære er, at de gerne vil arbejdslivet, men helst vil undgå flere år på skolebænken. Eleverne er groft sagt opdelt i fire grupper: De unge utilpassede som mistrives i skolen. Målrettede og ansvarsbevidste unge, som hungrer efter at komme direkte i arbejde. De er typiske nøglebærer i Fakta. Så er der studenter, som gerne vil hurtigt ud i job i den merkantile sektor. Den sidste gruppe er voksne uden uddannelse, som på baggrund af samfundet stigende krav og som modgift til arbejdsløshed ønsker papirer på de kompetencer, de har fået gennem arbejde i en virksomhed.”

Virkelighedstro læretid

”I ny mesterlære er der tre parter – nemlig eleven, virksomheden og skolen. Jeg giver virksomheden den største vægt i arbejdet med eleven. Det hedder jo mesterlære, så det er meningen af eleven lærer af sin mester ved grundige instruktioner og ved at eftergøre arbejdet. Den tilgang sikrer at eleven får en praksisnær læretid. Køge Handelsskole står blot som garant for kvaliteten og varetager den indledende kompetenceafklaring af eleven og den afsluttende eksamen, ” siger Gitte Dyrløv. ”Skolen har kun eleven inde på skolebænken i ganske kort tid – en uge pr semester – og efterfølgende hiver vi kun eleven ind, hvis der skulle opstå behov for det. Det er også med til at sikre den praksisnære vinkel: Eleven skal have rigtig have en fornemmelse af et arbejdsliv. Arbejdet skal op under huden og ind under neglene,” griner Gitte Dyrløv. ”Ofte må jeg indstille – især de unge elever – på at de kommer ud på arbejdspladser, hvor deres kollegaer er nogle gamle koner som mig, som taler om børn, børneopdragelse og om hvordan man laver blomkålsgratin.”

Vi indsamler statistik ved hjælp af cookies

Vi begynder dog først, når du har accepteret brugen af cookies, og vi bruger også en cookie til at huske dit svar. Nej, tak!

Læs mere om vores brug af cookies.