Midt i et arbejdsliv
Ansatte i Køge Kommune har fra 2010 til foråret 2011 haft mulighed for at styrke egne kompetencer på AMU- og AU-kurser udbudt gennem Min kursusmappe. Afdelingsleder Karen Skipper og projektleder Charlotte Due fra KursusCenteret på Køge Handelsskole har haft en finger med i spillet.
”Vi har haft mere end 800 cpr-numre gennem systemet i det halvandet år, vi har arbejdet sammen med Køge Kommune om Min kursusmappe,” fortæller afdelingsleder for AMU og VEU Karen Skipper. ”Kurserne som vi har udbudt gennem Min kursusmappe udbydes for midler, der blev afsat til kompetenceudvikling i Køge Kommune gennem Trepartsforliget og overenskomsten for 2008-2011. Hensigten med de mange kursusrækker er at fremme og understøtte kompetenceudviklingen hos samtlige ansatte i Køge Kommune,” fortæller Karen Skipper. ”Kurserne er på forhånd blev udvalgt af beslutningsfora bestående af repræsentanter for LO, FTF og AC samt fra ledelsen i Køge Kommune. Vores rolle i projektet har været at fungere som tovholder og igangsætter. Vi har samarbejdet med lokale uddannelsesinstitutioner for at kunne udbyde den brede vifte af kurser, som beslutningsudvalget gik efter. For at kunne opnå den ønskede sammensætning har vi blandt andet arbejdet sammen med EUC Sjælland, SOSU Greve og VUC i VEU Center Øst og Øerne,” fortæller Charlotte Due. ”Kurserne spændte vidt – fx engelsk, kommunikation i praksis, konflikthåndtering, coaching, personlig udvikling, ledelse, projektstyring, it, rengøring og energirigtig kørsel. Min kursusmappe er et eksempel – i stort skala – på skræddersyede AMU- og AU-kursusforløb, som vi kan udvikle i samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner og tilbyde blandt andet her på Køge Handelsskoles KursusCenter,” fortæller Karen Skipper.
Tilfredshed over hele linjen
I Køge Kommune er direktør for Fælles- og Kulturforvaltningen Lene Østergaard Lunde og HR-medarbejder Solveig Jakobsen meget tilfredse med forløbet. ”Kursuscenteret på Køge Handelsskole har håndteret opgaven professionelt. De har været imødekommende og har hele tiden været forandringsparate i forhold til at matche vores behov,” siger Lene Østergaard Lunde. ”Vi har fået meget for pengene – både et bredt udvalg af kurser og god service. Vi har klart fornemmet, at Kursuscenteret har prioriteret os højt. De har desuden været gode til at vejlede vores ansatte i valg af kurser, niveauer og fagligheder – og informeret om krav og eksaminer. Det er tydeligt, at uddannelse er deres spidskompetence. Og de har ageret som kompetente rådgivere i forholdet til os. Vi har været i trygge hænder,” siger Lene Østergaard Lunde. ”Vi har desuden været glade for, at Kursuscenteret har formået at samarbejde med mange andre skoler i VEU Center Øst og Øerne i løsningen af opgaven,” siger Lene Østergaard Lunde. ”Blandt de roser vores ansatte har sendt retur til KursusCentret i evalueringerne har været glæde for de engagerede og dygtige undervisere, og der har været stor begejstring for, at kursisterne har været på blandede hold hvad angår arbejdsområde og fagligheder.” På KursusCentret på Køge Handelsskole vækker roserne glæde – og genkendelse. ”Vi har haft et godt forløb med Køge Kommune, som har været båret af åbenhed og gensidig interesse for gode resultater: Vi har oplevet Køge Kommune som ekstremt visionære. De har haft stor vilje for Min kursusmappe og har arbejdet ihærdigt med at opnå succes,” siger Karen Skipper.